4 Gaya Hidup yang Menghalang Anda Untuk Mendapatkan Bentuk Badan Idaman Anda



Semua orang bersungguh-sungguh untuk mencari cara pemakanan yang betul, nutrisi yang cukup tapi sedikit sahaja yang sedar bahawa gaya hidup kita juga perlu diubah untuk mendapatkan bentuk badan idaman kalbu awek-awek dan jejaka-jejaka macho di luar sana. Apa 4 gaya hidup yang selalu anda buat tanpa sedar dan tidak sedar?Sini saya nak share


1. Minum Terlampau Banyak Alkohol.

Kebanyakan orang pergi ke disco dan tempat-tempat sewaktunya dan minum alkohol tanpa kawalan. Selapas minum alkoho andammerlukan beberapa hari untuk badan kembali seperti sedia kala atau pun dalam situasi diet yang sebenar. 

Tapi kalau sudah selalu sangat minum alkohol bila masa badan kita nak kembali kepada asal?Gula makin lama makin bertambah dalam badan dan lama-lama mula la enam pax anda menjadi satu pax. Mana boleh turun berat badan kalau macam tu kalau bagi yang memang terlebih berat.

Jadi nasihat saya, minum alkohol pada waktu2 yang penting sahaja bagi anda seperti ulangtahun perkahwinan ataupun hari jadi. Hati2 dan kalau boleh elakkan terus minum alkohol.




2. Tidak Cukup Tidur

Semasa tidur  badan kita membaiki tisu rosak  dan meningkatkan pengeluaran hormon bagi membolehkan ia berfungsi secara optimum apabila kita terjaga.

Nasihat saya adalah untuk mendapatkan sekurang-kurangnya 7 jam penuh dengan tidur yang berkualiti untuk satu malam, kurang dari ini akan mula mempengaruhi mood anda, tumpuan, prestasi dan gaya hidup.



3. Skip Masa Makan


Pelan pemakanan yang baik bukan yang mempunyai makanan yang cukup dan optimum, tetapi satu yang anda boleh ikut dengan effektif. Nasihat saya adalah untuk menyediakan makanan harian anda pada waktu pagi, masukkannya ke dalam kotak plastik dan bawa ianya dengan anda tidak kira di mana anda berada. Ini akan membolehkan anda untuk mengikuti diet anda dengan teliti dan tidak skip masa makan.


Skip masa makan mungkin tidak kelihatan sebagai isu yang serius, tetapi ia sering membawa kepada kebiasaan buruk seperti sentiasa tidak makan atau menggantikan mereka dengan beberapa makanan ringan semasa bekerja. Disiplin dan konsisten adalah kunci kejayaan dalam setiap pelan pemakanan.


4. Makan Makanan Ringan

Kebanyakan orang yang mempunyai rejimen pemakanan ketat melihat makanan ringan sebagai ganjaran untuk disiplin mereka. Saya personally melihat makanan ringan ... sebagai sampah. 

Mengapa nak bekalkan badan anda dengan"makanan palsu", apabila anda boleh memberikan nutrien berkualiti yang diperlukan badan untuk berfungsi secara optimum. Ia tidak masuk akal untuk makan makanan ringan, seperti gula-gula, minuman soda, sandwich makanan segera dan lain-lain. Sesetengah orang akan mengatakan mereka tidak mempunyai makanan yang berkualiti berhampiran tempat kerja mereka - untuk orang-orang tersebut saya cakap, "membaca komen sebelum ini mengenai skip makan."


Ada orang lain akan berkata ia adalah idea yang baik untuk meningkatkan metabolisme anda dengan memberikan badan beberapa kalori tambahan sekali-sekala. Sebahagiannya benar, kerana lebihan kalori membawa kepada meningkatkan hormon leptin dan seterusnya meningkatkan kadar metabolik basal. Walau bagaimanapun, anda boleh mencapai matlamat ini dengan makanan yang sihat juga.

Nasihat saya adalah untuk mengelakkan makanan ringan dan makanan segera, kerana ini akan menghancurkan usaha anda untuk nampak seksi dan macho. Sediakan dan bawa makanan tersebut bersama anda. Ianya mudah, sihat dan lebih murah, Saya lakukanya sudah lama anda mesti boleh lakukan juga.



SILA SHARE KALAU ANDA RASA ARTIKEL INI BERMANFAAT KEPADA KELUARGA DAN RAKAN-RAKAN ANDA:)


No comments:

Post a Comment